فهرست پرسش های متداول
  • اقدام قضایی برای چک برگشتی در قانون جدید چگونه انجام می‌شود؟

    در صورت برگشت چک به هر دلیلی، بانک مکلف است به درخواست دارنده چک، فوراً غیر قابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه عدم پرداخت، علت یا علل عدم پرداخت را صریحاً قید و آن را امضاء، مهر و به متقاضی (دارنده چک) تسلیم کند.

    در گواهینامه عدم پرداخت باید هویت و نشانی کامل صادرکننده و دارنده چک، کد رهگیری دریافت شده از سامانه یکپارچه بانک مرکزی، مهر بانک و شخص حقوقی و وضعیت مطابقت یا عدم مطابقت امضای چک و نمونه امضای موجود در بانک درج شده باشد، در غیر این صورت در مراجع قضائی و ثبتی به آن ترتیب اثر داده نمی‌شود.

    دارنده چک برگشتی با در دست داشتن گواهینامه عدم پرداخت، می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوه قضائیه رفته و درخواست صدور اجراییه از دادگاه صالح را کند. دادگاه با بررسی متن چک و احراز سه شرط مذکور در ماده (۲۳ )قانون صدور چک (۱ -وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی نشده باشد؛ ۲ -در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است؛ و ۳-گواهی عدم پرداخت به دلیل موضوع ماده ۱۴ صادر نشده باشد. به این معنا که صادرکننده یا ذینفع چک اعلام نکرده باشد که چک مفقود یا سرقت یا جعل شده است و یا اینکه از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگر به دست نیامده باشد) اجرائیه را صادر می‌کند.

    از تاریخ ابلاغ اجرائیه، ۱۱ روز به صادرکننده چک برگشتی مهلت داده می‌شود که مطالبات خود را پرداخت کند یا با موافقت دارنده ترتیبی برای پرداخت آن بدهد یا مالی را معرفی کند، در غیر اینصورت، حسب درخواست دارنده چک، مطابق قانون "نحوه اجرای محکومیتهای مالی" اقدام خواهد شد.

  • نحوه خرید یا سفارش تعاون کارت هدیه چگونه است ؟

    برای این منظور می توانید به نزدیکترین شعب بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید.

  • انسداد چک توسط چه کسانی قابل انجام است؟ آیا انتقال‌دهندگان چک می‌توانند درخواست مسدودسازی چک را کنند؟

    بر اساس ماده (14) قانون صدور چک، انسداد چک، پس از صدور دستور عدم پرداخت توسط صادرکننده، ذی‌نفع یا قائم‌مقام قانونی آن‌ها، امکان‌پذیر است. به‌موجب تبصره (1) همین ماده، ذی‌نفع، شامل کسی که چک به نام او، صادر یا ظهر نویسی شده یا چک به او واگذار گردیده، می‌شود. بنابراین، انتقال‌دهندگان چک نیز در چارچوب ماده (14) می‌توانند نسبت به صدور دستور عدم پرداخت، برگشت چک و نیز درخواست انسداد حساب مربوط، اقدام نمایند.

  • پلتفرم هوشمند ارائه خدمات بانک توسعه تعاون(بانکواره) چیست؟

    سامانه بانکواره بمنظور توسعه و ارائه خدمات بانکی سهل و آسان برای آحاد جامعه طراحی و پیاده سازی گردیده است تا بدون حضور در شعبه از تمام خدمات بانکی اعم از افتتاح حساب ، دریافت تسهیلات و ..... بهره مند شوید.

  • نحوه دریافت تعاون کارت خرید و رمز المثنی برای آن چگونه است ؟

    برای این منظور می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید.

  • آیا می توان برای سپرده مشترک کارت نقدی دریافت نمود ؟

    در صورتیکه حق برداشت از حساب بصورت انفرادی و با یک امضاء ( هر یک به تنهایی ) تعریف شده باشد صدور کارت بلامانع است در غیر اینصورت امکان پذیر نمی باشد.

  • اگر چک ذینفعان متعدد داشته باشد و یکی از ذینفعان اطلاعات چک را در سامانه تأیید کرده باشد آیا ذینفع دیگر می‌تواند نسبت به وصول چک اقدام کند؟

    با تأیید یکی از ذینفعان، چک در وضعیت تائید شده قرار خواهد گرفت. لیکن در صورت تعدد ذینفعان چک، وصول چک می‌بایست با درخواست تمامی ذینفعان به عمل آید؛ مگر اینکه برخی ذینفعان، از سایرین، وکالت یا نمایندگی جهت وصول چک را اخذ نموده باشند.

  • چگونه باید اطلاعات چک را تایید کرد؟

    با توجه به اینکه ثبت نهایی چک منوط به استعلام و تطبیق مندرجات برگ چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد می‌باشد، گیرنده چک با در دست داشتن برگ چک اقدامات زیر را صورت خواهد داد:

    • مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد (لزومی به یکسان بودن ابزار مورد استفاده توسط صادرکننده و تاییدکننده چک وجود ندارد)
    • احراز هویت

    - احراز هویت در اینترنت بانک و برنامک موبایلی بانک، صرفاً یک بار پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور این برنامه‌ها انجام میشود.

    - احراز هویت در برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت از طریق ورود اطلاعات یکی از کارت‌های بانکی متعلق به ذینفع چک انجام می‌شود.

    - احراز هویت در شعب بانک‌های عامل طبق روال‌های موجود انجام می‌شود.

    • استعلام و تطبیق مندرجات برگ چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع
    • تایید یا رد چک براساس انطباق یا عدم انطباق مندرجات

    o در صورت تایید چک: چک در وضعیت ثبت نهایی تلقی می‌شود و قابلیت نقد شدن در سررسید را خواهد داشت.

    o در صورت رد چک: ذینفع ضمن انتخاب حداقل یکی از دلایل مندرج در سامانه، میبایست فیزیک چک را به صادرکننده/انتقالدهنده عودت دهد.

    نکته: مراجعه به سامانه صیاد از طریق برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت برای ثبت، تایید یا انتقال چک صرفا باید از طریق تلفن‌همراهی که سیم‌کارت آن متعلق به خود شخص است، انجام شود.

  • رمز اول را کجا دریافت کنم؟

    از خدمات کارت نرم افزار تی تی پلاس درخواست رمز می کنیم.

  • نحوه دریافت رمز المثنی کارت نقدی چگونه است ؟

    برای این منظور می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید.

  • نحوه تعریف سپرده فرعی برای کارت نقدی چگونه است ؟

    این کار از 2 طریق امکان پذیر است . اگر کاربر اینترنت بانک باشید در منوی کارت و انتخاب گزینه مربوطه ( " خدمات تغییر سپرده های کارت " / " افزودن سپرده فرعی به کارت " ) می توانید نسبت به اضافه کردن سپرده یا سپرده های فرعی به کارت خود اقدام نمایید . اگر کاربر اینترنت بانک نیستید می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید. لازم به توضیح است که سپرده های فرعی تعریف شده بر روی یک کارت فقط در خودپردازهای بانک توسعه تعاون و سامانه اینترنت بانک شناسایی می شوند . بنابراین هنگام انجام تراکنش ها بر روی درگاه های سایر بانک ها و همچنین خرید کالا و خدمات فقط سپرده اصلی کارت قابل شناسایی می باشد.

  • شرایط تمدید یا افزایش سپرده مدت دار چگونه است؟

    تمدید سپرده در تاریخ سررسید بصورت خودکار ( در صورت وجود آن نوع از سپرده در سبد محصولات ) صورت می گیرد مگر آنکه صاحب سپرده در تاریخ سررسید طی مراجعه حضوری به شعبه افتتاح کننده ، درخواست خود را تسلیم بانک نماید. افزایش مبلغ سپرده مدت دار در طول مدت سپرده گذاری امکان پذیر نمی باشد.

  • تعاون کارت خرید چیست؟

    با ارائه این کارت، کارکنان سازمان ها می توانند با مراجعه به فروشگاه های مجاز دارای دستگاه کارتخوان فروش و یا از طریق محیط اینترنت، نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود اقدام نمایند.

  • نحوه دریافت کارت نقدی المثنی چگونه است ؟

    برای این منظور می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نموده و کارت جدید خود را بصورت آنی دریافت نمایید . لازم به توضیح صدور کارت با شماره قبلی تنها در صورتی ممکن است که کارت قبلی را به شعبه تحویل نمایید.

  • آیا می توانم دوباره در بانکواره افتتاح حساب کنم؟

    بعد از ورود به اپلیکیشن بانکواره می توانید از طریق زیر منو افتتاح حساب دیجیتال اقدام کنید.

  • آیا می توان برای شخص دیگری افتتاح حساب کرد؟

    خیر؛ در فرآیند افتتاح حساب به منظوراحراز هویت، در گام نخست مالکیت سیم کارت بررسی می گردد و پس از انطباق کد ملی مالک سیم کارت، تصویر متقاضی چهره و اطلاعات با اطلاعات هویتی و ثبت احوال مقایسه می گردد. بنابراین نمی توان برای شخص دیگری افتتاح حساب انجام داد.

  • نحوه تغییر سپرده اصلی کارت نقدی چگونه است ؟

    این کار از 2 طریق امکان پذیر است . اگر کاربر اینترنت بانک باشید در منوی کارت و انتخاب گزینه مربوطه ( "خدمات تغییر سپرده های کارت" / " تغییر سپرده اصلی کارت " ) می توانید نسبت به تغییر سپرده اصلی کارت خود اقدام نمایید . اگر کاربر اینترنت بانک نیستید می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید.